loading1
loading2
alt

Príprava grafických podkladov pre digitálnu tlač

category

Rady, tipy a návody

author

CopyOffice

Ako správne pripraviť vizuál pred odoslaním do digitálnej tlačiarne? Kvalita vytvorených tlačových podkladov má priamy vplyv na výstupný vzhľad a preto dbajte na to, aby podklady spĺňali nasledovné kritériá:

Farebnosť je základ kvalitnej tlači aj na malom multifunkčnom zariadení

Farebný model tlačovej grafiky musí byť CMYK (nie RGB, LAB, Pantone). Pri dátach vytvorených v RGB a bez nátlačku hrozí riziko, že farebnosť sa zmení. Pri dátach v Pantone budú tieto dáta prevedené do CMYKu, čo môže spôsobiť odchylky vo farebnosti a Vaše dáta nemusia byť vytlačené tak, ako ste si predstavovali.

Rozdiel medzi RGB a CMYK:

RGB sú obrázky pre monitor. Na monitore každá bodka (pixel) sa skladá z 3 malých žiaroviek. Červenej, zelenej a modrej (red, green, blue). Z prvých písmen anglického pomenovania týchto farieb označujeme teda obrázky pre monitor ako RGB obrázky. Keď nesvietia žiarovky, je monitor čierny. Keď svietia všetky tri, je biely. Je to fyzika svetla.

CMYK je tlačiarenská farebnosť – C ako cyan (tyrkysová), M ako magenta (ružová), Y ako yellow (žltá) a K ako BlacK (čierna). Tu neplatí, že keď zmiešame všetky štyri farby, vznikne „biela farba“ a keď nedáme na papier nič, tak dostaneme „čiernu“. Tu sa princíp pigmentov chová úplne opačne. Keď nedáme na papier nič, tak to bude biela, keď natrieme papier všetkými farbami, bude čierny. Každá iná farba sa dá rozložiť tak, že keď v rôznych percentách natrieme tieto štyri farby, vznikne požadovaná farba. CMYKom však nikdy určité sýte farby, ktoré sú v RGB a na monitore žiaria nenamiešame. 

Pre správne nastavenie čiernej, ak má byť dosiahnutá plná čierna farba, platí aspoň 40-40-40-100. Ak ponecháme čiernu 0-0-0-100 vychádza pri tlači do tmavošeda. Niektoré RIP software si vedia čiernu “zahustiť” samé priamo pred tlačou, no nie všetky a preto platí, že ak Vy v grafike nastavíte čiernu, ktorá má byť plná čierna tak, že do nej pridáte percentá aj z ostatných farieb, máte istotu, že pripravená grafika bude vytlačená s plnou čiernou, tak ako ste chceli. Ak Vaša grafika obsahuje priehľadnosti (transparencies), alebo iné zložité efekty, prerastrujte ich, alebo na uloženie použite PDF formát vo verzii PDF/X-1a:2001. Stáva sa, že niektoré efekty, tiene, odlesky nemusia vyzerať v tlači tak, ako ich vidíte na monitore.

Texty a grafika v krivkách aj do multifunkčného zariadenia

V tlačovej grafike všetky texty a logá musia byť prevedené do kriviek. Ak texty v dátach nie sú v krivkách, môže sa stať, že vypadnú znaky textu, alebo sa nedodržia rovnaké typy písma ako bolo požadované. Preto je dôležité pred uložením finálnych dát do tlače si uložiť svoju finálnu verziu ešte vo fontoch pre prípad korektúry, alebo nepredvídateľných úprav a až následne všetky texty previesť do kriviek a uložiť tlačové dáta, ktoré následne odošlete do svojej tlačiarne.

RASTER, alebo VEKTOR na digitálnu tlač

V praxi sa často stretávame s týmito dvoma pojmami. Tu si vysvetlíme ich rozdiel. Každé logo by ste mali pripravovať v krivkách, čiže vektoroch, aby bolo použiteľné na akýkoľvek formát tak, aby jeho kvalita bola rovnaká či bude mať 5 cm alebo 50 cm.

Raster

Raster, alebo inak bitmapa pracuje s jednotlivými bodmi (pixelmi), ktoré si samostatne ukladá. Kvalita obrázkov v bitmapovej grafike je daná počtom pixelov a je nemenná. To znamená, že ak zväčšíme takýto obrázok, dôjde k zhoršeniu kvality. Ak máme obrázok, ktorý má 4×3 cm a 72 dpi tak jeho kvalita je nepoužiteľná na tlač napríklad formátu A3, keďže dpi by pri zväčšní bolo iba 7,2. Veľa ľudí si myslí, že pri prerastrovaní obrázku na väčší nedochádza ku kompresií, alebo len k malej, čo nie je pravda. Pri prerastrovaní (prevzorkovaní) obrázku na vyššie dpi dochádza ku kompresii obrazových bodov tak, že jednotlivé dva pri sebe ležiace obrazové body vytvoria medzi sebou ďalší, ktorého farba bude priesečníkom ich dvoch farieb a obraz tak stráca ostrosť. Stačí si obrázok priblížiť a podľa rastra vieme na čom sme. Preto je dôležité si jednotlivé fotky, ktoré vkladáme do tlačového dokumentu už dopredu pripraviť na dpi, v ktorom daný dokument budeme tvoriť.

Vektor pre digitálnu tlačiareň

Na rozdiel od bitmapy je vektor flexibilnejší formát, ktorý je možné upravovať podľa potrieb tak, že pri akomkoľvek zväčšovaní nedochádza ku kompresií. Vektorová grafika berie do úvahy nasledujúce údaje – bod, výplň, zakrivenie. Každý objekt na obrázku obsahuje tieto údaje. Napriek zväčšovaniu či zmenšovaniu sa veľkosť súboru nemení. Tá je daná iba množstvom spomínaných objektov. Objekty sa dajú editovať a rôzne meniť ich farebnosť alebo proporcie uchytením jednotlivých bodov. Najväčšou výhodou vektorovej grafiky je možnosť zväčšovania kriviek donekonečna pri zachovaní maximálnej kvality a ostrosti. Vektorový obrázok sa zároveň môže previesť do rôznych formátov v rámci bitmapovej grafiky. V princípe však platí, že ak máme niečo vo vektoroch, tak to aj vo vektoroch použijeme do tlačových dát pre svoju tlačové zariadenie.

Ak Vás zaujali tieto informácie, sledujte náš blog a zistíte viac napríklad o príprave správnej veľkosti grafiky pre tlač rôznych formátov aj na malých tlačiarňach a multifunkčných zariadeniach.

Zostaňte s nami a zistíte viac. > > FACEBOOK < <

Zaujali Vás naše myšlienky?

Pozrite sa na ponuku tlačiarenských zariadení.

Farebné zariadenia

Multifunkčná tlačiareň farebná

Čiernobiele zariadenia

EKO farebné kopírky

EKO čiernobiele kopírky